2019 håller vi i, håller ut och håller fast

Det fanns de som påstod att polislönefrågan dog när vi sa ja till avtalet i början av året. Jag hävdade att de hade fel. Nu står vi här i slutet av året med facit i hand, med högre löner och med mer pengar avsatta för 2019. Vi har helt enkelt kommit en bit på vägen, men vi är inte framme än. Låt oss fortsätta framåt tillsammans!

Året började med att vi skrev under ett nytt treårigt avtal: 12 procent, underskrivet och klart – med en öppning för politiska pengatillskott för revisionen i oktober 2019.

Eftersom 12 procent inte når hela vägen fram till en korrekt lönesatt poliskår fanns det de som argumenterade för att vi borde ha sagt nej till avtalet i protest och stannat på 2,2 procent för en revision. Förhoppningen var att taktiken skulle sätta större press på politikerna i valrörelsen.

Själv ansåg jag att en underbetald poliskår inte skulle behöva vänta utan att vi behövde få ut så mycket lönepengar som möjligt, så snabbt som möjligt. Dessutom ville jag inte försitta chansen att utnyttja de extrapengar politikerna skjutit till utöver den summa Polismyndigheten bett om för 2018.

Med ett underskrivet avtal kom även annat i rullning: tillägg för handledare och instruktörer, tillägg för poliser som går in och jobbar i utsatta områden, och lönesättning utifrån karriär- och utvecklingsvägar.

Parallellt med det mer praktiska lönearbetet drog vi upp taktiken för hur vi skulle hålla trycket uppe i lönefrågan under valrörelsen. I juni lanserade vi kampanjen PRIO1: #flerpoliser med budskapet att lönerna måste höjas.

På Polisens dag den 30 augusti lämnade jag över 35.000 namnunderskrifter från både poliser och allmänhet till justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) med krav på fler poliser och höjda löner. På eftermiddagen mötte ministern Moderaternas Tomas Tobé i en debatt som vi arrangerat och det var just när polislönerna kom på tal som det hettade till ordentligt.

Utgången av riksdagsvalet i september känner alla till men vilka som kommer att regera Sverige 2019 vet jag i skrivande stund inte. Däremot vet jag med vilken budget Sverige kommer att styras. Den budgeten innehåller inget av de två högsta lönelöftena från valrörelsen, varken det som skulle ge i snitt 6.000 mer i månaden 2019 eller det som skulle ge 4.000 mer. Istället innehåller den öronmärkta pengar som ska räcka till i snitt en tusenlapp extra i månaden 2019, pengar som får fördelas av parterna utöver ordinarie löneutrymme.

Självklart hade jag gärna sett mer pengar, men det knepiga med situationen är att det sedan valet inte funnits någon regering att sätta ytterligare press på. I vilket fall som helst är jag glad över att vi skrev på avtalet så att Polismyndigheten redan bundit upp sig för, och budgeterat för, ytterligare löneökningar. Vad som hänt om vi inte skrivit på vågar jag inte ens tänka på. Nu vet vi att lönerna kommer att fortsätta uppåt under året som kommer. Men vi vet också att vi måste fortsätta att jobba för att nå vårt mål: att få upp lönerna till en nivå som innebär att avhoppen från yrket bromsas, utbildningsplatserna fylls och poliser som slutat väljer att komma tillbaka.

Det är viktigt att vi orkar hålla i, hålla ut och hålla fast. För är det någonting jag lärt mig under mina åtta år som ordförande för Polisförbundet så är det att förändring sällan (kanske aldrig) går så snabbt och i så stora steg som jag önskar. Tålamod har blivit en absolut nödvändighet för att jag ska både vilja och orka jobba vidare.

På kongressen i höstas valdes jag om till ordförande och jag måste säga att jag verkligen ser fram emot ytterligare fyra år av kamp som jag vet kommer att föra oss närmare våra mål – fler kollegor, högre löner och bättre villkor. Jag hoppas att ni både vill och orkar fortsätta att vara med på den här resan. Ni är otroligt viktiga för att vi ska kunna hålla fortsatt tryck i de här frågorna. Och ni är otroligt viktiga i ert arbete, det ni gör för samhället, för andra människor. Ni behövs, på så många sätt. Nu jobbar vi vidare för att tillsammans se till att politikerna skjuter till de pengar som behövs för att ni en dag ska få löner som speglar det fantastiska arbete ni utför.

Ett gott nytt år önskar jag er alla!