Använd inte oss poliser för att polarisera

Den 30 november, Karl den XII dödsdag. För många poliser – särskilt de som jobbade under tidigt 1990-tal – ett datum förknippat med konfrontation och våld. En dag då nazister och skinheads demonstrerat och spridit rasistiska budskap.

Nu ser vi åter hur nazister försöker att flytta fram sina positioner genom synliga aktioner. Vi ser hur de varken drar sig för att gå till attack mot allmänheten eller mot de poliser som är där för att värna säkerhet och yttrandefrihet.

Precis som tidigare ser vi också mindre grupper av personer som söker fysisk konfrontation med de högerextrema, men som lika gärna kan börja kasta sten mot poliser.

Stenkastning har också blivit något av en vardag för poliser som jobbar i utsatta områden. Det är en mycket allvarlig utveckling att våldet mot poliser blivit grövre, en utveckling som måste stoppas. Men det är också en utveckling som vissa utnyttjar för att driva fram en polarisering i vårt samhälle. Boende i utanförskapsområden blir kollektivt skuldbelagda för vad en mindre grupp gör sig skyldiga till. Det skapar en grogrund för extremhögern att flytta fram sina positioner ytterligare.

Det här är någonting som vi alla måste motverka. Attacker mot vår yrkeskår får inte användas för en vi och dom-debatt med rasistiska förtecken.

Jag uppmanar alla politiker att verkligen ta in vilka utmaningar svensk polis står inför. Men använd inte oss och vår utsatthet för hot och våld till att skrämma eller svartmåla. Ge oss i stället rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb.

Med fler poliser ute i lokalsamhället kan vi med vår utökade närvaro bidra till en ökad trygghet. Med fler poliser kan vi fånga upp fler unga som är på väg att sugas in i destruktiv kriminell gemenskap. Vi kan stoppa mer av den öppna narkotikaförsäljningen och se till att fler grova brottslingar grips och lagförs.

Det pågår inga ”inbördeskrig” mellan gängen i förorterna. Samvetslösa kriminella med oklara lojaliteter tar till hot och vapen för att freda sina illegala affärer och för att göra upp sinsemellan – ibland om sådant som i andras ögon är rena småsaker.

Det är med stolthet jag läser i Svenska Dagbladet vad poliser som jobbar i några av dessa utsatta områden säger. Trots stora utmaningar viker de inte en tum. De skrattar åt uttrycket ”no go-zoner”. Det finns ingenstans där de hellre vill vara.

”Det är här vi behövs. Det är här vi gör skillnad”.

Satsningar på Sveriges poliser behövs. Se inte satsningarna som en kostnad. Se dem som en investering för ett tryggare samhälle.

Läs intervjun med poliserna i Svenska Dagbladet här (inloggning krävs):