Ett stort tack till er alla!

Först av allt vi jag tacka alla er som skrev under vårt polisupprop Prio1 #flerpoliser! Genom era underskrifter hjälpte ni till att hålla polislönefrågan högt på agendan genom hela valrörelsen.

På Polisens dag den 30 augusti lämnade vi över din och drygt 35000 andra namnunderskrifter till Morgan Johansson (S). Det var en fantastisk känsla att lämna över namnen på alla dessa människor som ställt sig bakom våra krav på högre polislöner. Och samma dag, mitt under brinnande valspurt, möttes justitieminister Morgan Johansson (S) och Moderaternas Tomas Tobé (M) i vår polisdebatt. Där var just polislönerna ett av ämnena som fick det att hetta till ordentligt.

Det blev aldrig tyst kring lönefrågan under valrörelsen. Den hamnade aldrig i medieskugga utan debatterades ända fram till valdagen, och det trots att samtliga partier är överens om själva grundfrågan: att det behövs fler poliser och att lönerna måste höjas.

Bortom strålkastarljusen har vardagsarbetet med att få upp lönerna inom ramen för avtalet och med hjälp av de utvecklade karriär- och utvecklingsvägarna fortsatt. Förtroendevalda på alla nivåer kämpar vidare för att dra upp lönerna. Men det gäller också att få politiken att skjuta till mer pengar, att få dem att stå för det de sagt.

Tillsammans ska vi påminna politikerna om vad de lovat, om och om igen. Det ska vara riktigt svårt att med hedern i behåll backa ur något man har lovat poliskåren – och inte bara oss utan också det man lovat allmänheten: tusentals fler poliser. Lönefrågan är en samhällsfråga. Den berör alla.

När det gäller löften om polislöner har det återkommande dykt upp kommentarer om att vissa politikerlöften är mer värda än andra, ofta för att de är tydligt specade i både tid och tusenlappar. Men i min värld finns det bara en form av lönelöfte som är värt mer än andra och det är löftet som blir till reda pengar in på kollegornas lönekonton.

Sedan när det gäller lönenivåer är det i slutänden effekten räknas. Polislönerna närmar sig rätt nivå den dagen då avhoppen från yrket bromsats, utbildningsplatser inte längre står tomma och högt värderade kollegor som slutat väljer att vända tillbaka till polisyrket. För att nå den punkt där poliser värderas utifrån det komplexa arbete vi utför behöver vi fortsätta att kämpa tillsammans. Vi har alla olika plats i kedjan men vi är alla lika viktiga för att nå framgång. Därför var varje enskild namnunderskrift på polisuppropet viktig. Alla underskrifter samlade bidrog till en numerär som gav styrka åt våra krav. Nu fortsätter vi att hålla ihop och kämpar vidare framåt!