Hög tid att polisernas höga förtroende även värderas högre i lönekuvertet

Varför blev du polis? Det är en fråga som jag tror att många ställer sig då och då. Inte minst i tider av stora påfrestningar såväl inom polismyndigheten som ute i samhället. Att få arbeta som polis är inte sällan ett av de vanligaste svaren på frågan ”vad ska du bli när du blir stor?”. Allmänhetens förtroende för polisen, vilket är det kanske viktigaste betyget för den enskilda polisens dagliga verksamhet, har aldrig varit högre.

Hur ser då vardagen för den enskilda polisen ut? Allt tuffare är ett kort svar. Uppgifterna för polisen har blivit fler, arbetsbelastningen har ökat och lönen har inte hängt med. För att titta närmare på lägesbilden för poliserna år 2016 frågade vi våra medlemmar hur de har det på jobbet. Tre av fyra har de senaste sex månaderna funderat på att sluta och var fjärde polis letar aktivt efter ett nytt jobb.

Lönen är den enskilt viktigaste orsaken till att så många poliser vill lämna yrket, vilket jag också nämnde när jag var med i TV 4 idag. Drygt åtta av tio poliser anger dålig lön som skäl. Att en arbetsdag av samtal med utsatta människor, där ens insats varit med och räddat liv värderas högt av allmänheten möts vi dagligen av. Men nu är det hög tid att polisernas vardag värderas högre även i lönekuvertet!

En kommentar, RSS

1. Pingback/Trackback