Kära inrikesminister vi behöver en polislönesatsning

”Kära inrikesminister, Krisen inom svensk polis och rättsväsende är total. Jag hoppas för alla i Sverige att ni kan lägga partipolitiken åt sidan och på allvar ta tag i dessa problem”.

Så inleds det blogginlägg av Christian, IGV-polis i Sundsvall, som blev det mest delade på Polisförbundets nya sajt polisliv.se. Den hade i måndags kväll delats 110 gånger och lästs av 6 500 personer. Det är därmed det mest delade blogginlägget. I hård konkurrens med ett femtiotal andra blogginlägg tog det därmed hem vinsten och blev mitt middagstal när jag träffade inrikesminister Anders Ygeman på måndagskvällen.

Christian lyfter bland annat konsekvenserna av polisbristen. Han skriver: ”Det är bara att inse att ni behöver skjuta till resurser till Polismyndigheten för att lösa detta, och det snarast. Alternativet kommer bli mycket dyrare på sikt.”

Det är något jag skriver under på. Det är en tuff verklighet som poliser möter idag. Så tuff att många poliser, trots att de har ett drömjobb, söker sig bort från yrket. 832 poliser slutade förra året. Av dem var hela 121 poliser under 40 år. Att så många yngre kollegor väljer att söka sig vidare till andra yrken är en oroväckande utvecklingen som tyvärr håller i sig. Så här långt i år har 95 poliser under 40 år slutat, det är nästan tre gånger så många som förra året.

När polisbristen nu blivit så akut måste det också till akuta åtgärder. En höjning av polisernas löner, en rimlig arbetsbelastning och tydligare och enklare utvecklingsmöjligheter för poliser. Det är några av åtgärderna som måste till. Då håller det inte att likt inrikesministern tala om att poliser aldrig har varit så många eller att polisen aldrig har haft så mycket resurser. Det stämmer helt enkelt inte.

Christians middagstal är ett viktigt bidrag i vårt arbete med att visa på hur den krassa verkligheten ser ut i dagens polissverige. Men han är inte ensam. Många starka berättelser och vittnesmål finns nu samlade på polisliv.se. Dessa berättelser bildar tillsammans ett mönster som pekar både på de livsavgörande insatserna som vi poliser gör, hur högt våra insatser värderas av de vi skyddar, och hur lågt det värderas i lönekuvertet. Men dessa berättelser är bara en liten del av det jag hör från poliser som hör av sig.

Nu har jag hållit middagstalet, men arbetet med att påverka riksdag och regering fortsätter. Jag hoppas nu fler poliser delar med sig av sina vittnesmål, så såväl inrikesministern som riksdagspolitiker inser behovet av en polislönesatsning.

2 kommentarer, RSS

1. Pingback/Trackback

5 juli, 2016 @ 10:17 Svara

2. Yvette Gustafsson 5 juli, 2016 @ 14:21

Det är väl dags att få allmänheten att uppskatta polisens arbete och insats! Så snart en polis utför något mot en gärningsman så skriker journalister o får med sig svenska folket o gapar om övervåld och ”man får väl lära sig sikta i benet” bl.a.
    Jag tycker att de svenska poliserna verkar få utstå mycket skit för den futtiga månadslönen. Hade någon av de bl.a. ”asylsökande” från Nordafrika ( Tunisien, Marocko, Algeriet) , vad nu dom söker asyl ifrån, ö.h.t. yttrat de fruktansvärda invektiv som de gör mot våra svenska poliser, o gjort det mot tex franska poliser så hade de åkt ut med badvattnet, än mer om de tjäbblat med US-polis. Varför skall t.ex. Svenska poliser ta emot skit från höger och vänster o däremellan inte ens få cred eller support för det arbete som verkligen utförs!
    Vad är det för fel på dig Dan Eliasson? Det är dags att stå upp annars kan vi glömma rättsstaten!