Visst behöver vi fler poliser, men glöm inte höja lönerna!

Rikspolischef Dan Eliasson har idag gått ut med en begäran om mer resurser till bland annat mer uppåt 2500 fler poliser till år 2020. Samtidigt som det förstås är efterlängtat (du kan läsa lite en lite längre kommentar från mig på Polisförbundets hemsida) så finns det frågetecken som jag hoppas vi kan räta ut så snart som möjligt.

Framförallt undrar jag om polisledningen nu tagit höjd för högre löner för svensk polis? Det kommer verkligen att vara helt ohållbart att anställa fler tusen fler poliser utan att samtidigt uppvärdera polisernas löner till en rimlig nivå.

Det verkar också som att problemen med omorganisationen fortfarande är något polisledningen avser att blunda för. Vi vet redan att den oberoende genomförandekommittén var tydliga med att det skulle behövas avsevärt mycket mer pengar än vad myndigheten hittills fått. Räcker dessa resurser för att komma tillrätta med det? Det är tveksamt och vi kommer förstås att följa arbetet noga.

Jag kommenterade också utspelet i P1 morgon tidigare idag.

Lite senare i veckan tänkte jag utveckla mina tankar lite kring upptakten till omorganisationen och vad som hänt efter det. Hur kunde vi hamna där vi är nu? Dela gärna med dig av dina egna tankar kring det i kommentarerna!

3 kommentarer, RSS